Hattulan Kotikirkko

Teollisuustie 6
13720 PAROLA

Pastori
040 749 9433
vilho.savolainen@nic.fi

Hyvän Tahdon Kirpputori
Teollisuustie 6
045 1340 482
Avoinna
ti 10-17
ke-pe 12-17
la 10-14





Share |

Päämääränä Taivas -
mutta voiko kristitty joutua kadotukseen? 

Seppo Kortelainen

Seppo_Kortelainen_KUVA_Huhtikuu_2017_A.jpg

Ajattelen usein Taivasta. Mietin, millaista siellä mahtaakaan olla. Unelmoinkin siitä ja kaikesta siitä ihmeellisestä, mitä siellä voi nähdä ja kokea. Jumalan jatkuva tuntuva ja näkyvä läsnäolo, Hänen luomansa äärimmäinen taivaallinen kauneus, kaikenlaisten uhkien, vaarojen ja huolien puuttuminen – nämä kaikki ja paljon paljon muuta sellaista ihanaa, mitä en osaa edes kuvitellakaan. Tämäkö on osani kuoleman tai ylös tempauksen jälkeen?

Onko kerran pelastettu aina pelastettu?
Vai onko mahdollista, että minä tai joku muu Jeesukseen uskova kristitty päätyykin lopulta kadotukseen? Onko kerran pelastettu aina pelastettu?                                                                                                    

Jumala vanhurskauttaa meidät uskon kautta, ei siis tekojen kautta. Ne, jotka Hän vanhurskauttaa, Hän myös kirkastaa. Raamattu lupaa, ettei mikään luotu voi erottaa meitä Jeesukseen Kristukseen uskovia Jumalan rakkaudesta. Lankeemuksetkaan eivät voi viedä meitä eroon Jumalasta niin kauan, kun pidämme päämääränämme Hänen totuuttaan ja Hänen tahtonsa mukaista elämää. Mutta entäpä jos sydämemme asenne pysyy vääränä tai vääristyy lahjaksi saadusta armoon perustuvasta pelastuksesta huolimatta? Jos vanha ihminen - liha pääsee hallitsemaan meitä alamme tehdä enenevässä määrin lihan tekoja. Hengen hedelmät alkavat tuntua meistä vierailta aivan niin kuin kenestä tahansa tavallisesta ihmisestä. Ajaudumme vähitellen eroon Jumalan tahdosta.

”Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha.” Room. 8:6

”Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.” Room. 8:13

Tällaiseen tilanteeseen joutunut kristitty on matkalla ikuiseen kuolemaan – kadotukseen. Hän ei silti ehkä edes tiedosta tilansa vakavuutta. Anteeksiantamattomuus, katkeruus, kateus, ylpeys ym. sisimmässä hellityt synnit voivat alkaa tuntua luonnolliselta osalta kristitynkin ajattelutapaa.

Valvokaamme vaellustamme
Omaa tilaansa ja vaellustaan murehtiva uskova on sitä vastoin tiukasti kiinni elämässä. Hän ei ole väärällä tavalla ylpeä, vaan sydämeltään hiljainen ja nöyrä. Meillä ei ole hätää, kun polvistumme Kristuksen ristin juureen nöyrtyen ja Hänen suunnatonta uhriaan kunnioittaen. Armo riittää ja pelastus on kerta kaikkiaan lahja meidän Taivaalliselta Isältämme. Valvokaamme kuitenkin vaellustamme, jotta kerran saamme iloita ja juhlia yhdessä Herramme kanssa Taivaassa. Sillä ei Hän tahdo syntisen kuolemaa. Eikä Hän valmistanut toista kuolemaa, tulista järveä meille ihmisille, vaan perkeleelle ja hänen enkeleilleen. Silti tie, joka sinne johtaa on lavea ja liian moni, jopa liian moni kristitty on sillä tiellä.

Jeesuksen seuraajan oikea elämäntapa
Matteuksen evankeliumin 25. luku sisältää kolme tärkeää Jeesuksen vertausta, jotka sisältävät kehotusta oikeaan elämäntapaan meille, jotka olemme Hänen seuraajiaan. 

Vertauksessa viisaista ja tyhmistä morsiusneidoista on kehotus oman hengellisen tilan valvomiseen. Palvelijoille annetut leiviskät kertovat siitä, että me palvelijat olemme vastuussa Isännällemme.  Vertauksessa vuohista ja lampaista Jeesus muistuttaa, että meille kristityille on lopulta tärkeämpää se, mitä me uskossa ollessamme  teemme kuin se, mitä jätämme tekemättä.  Mielenkiintoista on se, että niin vuohet kuin lampaatkin tuntuvat olevan ihmeissään siitä, miksi heitä kiitetään tai moititaan. Lampaatkaan eivät ole huomanneet tehneensä mitään erityisen hyviä tekoja. Vertauksesta nähdään, että Herra arvostaa rakkaudellista, palvelevaa asennetta kanssaihmisiä kohtaan.

Armo siis riittää pelastukseen. Kuitenkin usko ilman tekoja on kuollut. Joten – valvokaamme vaellustamme ja sydämemme tilaa, koska emme tiedä, milloin Ylkä tulee...

Siunattua joulunalusaikaa!